Gra w życie

Dodaj zakładkę 
Autor: 
Trudność: 
2
Typ rozwiązania: 
Liczba
Dziedzina: 

Wyobraźmy sobie nieskończoną płaszczyznę podzieloną na kratki. Każda kratka jest komórką, która może być żywa (oznaczana jako czarna) lub martwa (biała). Na początku definiujemy, jakie komórki będą żywe, jakie martwe, a następnie układ samodzielnie ewoluuje zgodnie z następującymi zasadami:

  • jeżeli komórka jest żywa, ale ma więcej niż trzech sąsiadów, umiera z przeludnienia (za sąsiadów komórki uznajemy 8 komórek dookoła niej)
  • jeżeli komórka jest żywa, ale ma mniej niż 2 sąsiadów, umiera z "niedoludnienia"
  • jeżeli komórka jest martwa, ale ma dokładnie trzech żywych sąsiadów, sąsiedzi ci rozmnażają się i komórka staje się żywa
  • w każdej innej sytuacji stan komórki się nie zmienia.

Opisane wyżej zasady zostały wymyślone w 1970 przez matematyka Johna Conwaya i noszą nazwę gry w życie.

Na potrzeby tego zadania przyjmijmy, że gra toczy się na planszy 100 x 100. W załączonym pliku znajduje się spis komórek, które na początku są żywe (każda linia to współrzędne pojedynczej komórki, np. 23 42 oznacza, że żywa jest komórka w 23 wierszu i 42 kolumnie, przy czym numerowanie wierszy i kolumn zaczyna się - jak w większości języków programowania - od zera). Sprawdź, po ilu krokach układ wymrze, tj. nie będzie w nim żadnej żywej komórki.

ZałącznikWielkość
gra_w_zycie1.txt270 bajtów
Nierozwiązane